Subaru libero hibák és javításuk 1

 A subaru liberok, és általában a régebbi autók alapvető egyik elektromos hibája, hogy az akkumulátor negatív saruját először a karosszériához, vagy alvázhoz kötik le, majd innen vezetik a megfelelő fogyasztókhoz. Ez sok probléma forrása lehet.

A subaru liberok (és korbeli leone, justy, stb) külön problémája a gyújtás elektronika üzemi feszültségének méretezése. Sok típusnál a gyújtás eletronikát (vagy épp megszakítós gyújtásnál a trafót) 10 V-ra méretezték, ezt úgy oldották meg, hogy üzem közben egy előtét ellenálláson keresztül kapja a tápot, indításnál pedig azt megkerülve, az indítózás miatti kissé csökkenő fedélzeti feszültséget. 

Sajnos ehez jön még az is, hogy a vezetékek korrodálnak, az átvezetések ellenállása nő, és a legkisebb akku hiba is műszaki gondot okoz.

Ebből adódik a liberok egyik sajátos hibája, hogy az autó önindítója teker, hallhatóan teljes erőből, az autó mégsem indul.

Még az is lehet, hogy pl az indító kulcs elengedésekor lendületből beröffen a verda.

Az egyszerűbb megoldás. hogy bikázunk, vagy éppen betoljuk az autót.

Megoldás.

A liberoknál (a karburátoros és injektoros verzióknál) a negatív sarut össze kell kötni közvetlenül a motor tömbbel, lehetőleg a legnagyobb figyasztóhoz, azaz az önindítóhoz közel, jellemzően a célszerű bekötési pont az öniöndító tartó csavarja.

Ez után a pozitív vezetéket is vizsgáljuk meg, nincs-e bármi probléma vele. Ez a pozitív sarutól az önindító behúzó mágneséhez megy közvetlenül.

A harmadik, és kimondottan libero problémás hely, a generátor töltő vezetéke.

Ezt okos japán mérnökök hosszúra hagyták, hogy esetleges javításkor ki lehessen tenni a generátort a motortér szélére elektromos megbontás nélkül, azonban ez a vezeték rendszeresen elrohad a szigetelésen belül, és a töltés problémáját okozza (van megfelelő feszültség, a szabályzó szabályoz, de nincs elég telejsítmény, így szélsőséges esetben akár menet közben le tud merülni az akku). 

Ezt a vezetéket vágjuk vissza (a gyárilag feltekert darabot vágjuk ki), vagy akár teljesen szüntessük meg, és karburátoros verziónál közvetlenül vigyünk egy megfelelő átmérőjű kábelt az akkuhoz, injektorosnál (itt az akku a bal 1 ülés alatt van), praktikusan az önindító pozitív veeztékéhez.

Ezekkel az epró változtatásokkal sok problémát eleve kiküszöbölünk, akár már akkor amikor azok még be sem következtek.

Megjegyzések